در چیدمان وسایل آشپزخانه این 11 اشتباه را مرتکب نشوید | یکتاپرس
برخی دستورالعمل‌های معمولی که همه‌ ما برای نظم‌دهی به آشپزخانه استفاده می‌کنیم، نه‌تنها باعث مرتب شدن فضا نمی‌شوند بلکه در بیشتر موارد محیط اطرافمان را شلوغ می‌کنند. در این مطلب با ۱۱ اشتباهی که همگی در چیدمان وسایل آشپزخانه مرتکب می‌شویم آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۱۵۳۸۵
۲۲:۰۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹

در چیدمان وسایل آشپزخانه این 11 اشتباه را مرتکب نشوید

به گزارش گروه اجتماعی یکتاپرس، سه فرایند آماده‌سازی، آشپزی و سرو کردن در آشپزخانه اتفاق می‌افتد و بیشترین وقت را از ما می‌گیرد، به همین علت و به خاطر راحتی انجام آنها، بهترین کار این است که آشپزخانه خود را بر اساس این فرایندها دسته‌بندی‌ کنیم و به آن نظم دهیم.

ریدرز دایجست ۱۱ اشتباهی را که همگی در چیدمان وسایل آشپزخانه و نظم‌دهی به آن مرتکب می‌شویم بیان کرده است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

۱- وسایل را بر اساس گروه می‌چینیم، نه بر اساس نیاز

معمولا رنده را کنار اجاق‌گاز با وسایل دسته‌دار دیگر قرار می‌دهیم، اما این کار درست نیست.

ممکن است کفگیرها را کنار اجاق‌گاز نگه داریم، اما دستگاه خردکن یا غذاساز نزدیک میز و ظرف‌های بزرگ باشد. برای مرتب کردن وسایل کافی است که از خود بپرسیم دقیقاً چه زمانی از هر وسیله استفاده می‌کنیم و با پاسخ به آن یک قدم رو به جلو برداشته‌ایم. به عنوان مثال، هیچ دلیلی وجود ندارد که ماگ‌ها کنار لیوان‌ها و استکان‌ها باشند، اما قرار دادن آنها کنار دستگاه قهوه‌ساز باعث می‌شود صبح‌ها برای پیدا کردن آنها کل آشپزخانه را نگردید.

۲- فکر می‌کنیم پیشخوان جای مناسبی برای قرار دادن وسایل است

برای این‌که به کابینت‌هایی که پر شده‌اند دست نزنیم و لوازم داخل آنها را جابه‌جا نکنیم، وسایلی مانند قوطی شکر و روغن را روی پیشخوان می‌گذاریم. لازم نیست برای دسترسی راحت وسایل روی میز و جلو دست باشند؛ اگر کابینت‌های آشپزخانه خود را تمیز و مرتب کنیم، شکر را هم می‌توان در آن جا داد و با باز کردن در آن شکر در دسترسمان خواهد بود.

۳-    وسایل بزرگ را بیرون از کمد می‌گذاریم

می‌توان وسایلی مثل قهوه‌ساز یا توستر را که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، روی پیشخوان گذاشت. اما هر چیزی را که هر روز از آنها استفاده نمی‌کنیم بهتر است داخل کابینت‌ها یا کمدها گذاشته شوند تا فضای روی پیشخوان هم شلوغ نشود و نمای آشپزخانه به‌هم‌ریخته به نظر نرسد.

۴-    سایز قفسه‌ها را به‌دلخواه تنظیم نمی‌کنیم

اجازه ندهید ارتفاع قفسه نحوه استفاده‌تان از فضا را مشخص کند. مردم تمایل دارند غلات را در طبقه بالای قفسه قرار دهند زیرا این قسمت بیشترین فضا را دارد، اما دسترسی به آن در طبقات پایین‌ آسان‌تر است. 

از طرف دیگر، قفسه‌ها فضای خوبی برای نگهداری از کنسروها هستند و به احتمال زیاد شروع به انبار کردن آنها می‌کنید و به‌مروز زمان انبوهی وسیله زشت خواهید داشت.

اگر قفسه‌هایی که دارید قابل تنظیم نیستند، تقسیم‌کننده‌ قفسه بخرید و یک قفسه را به دو قسمت تقسیم کنید. با تغییر فاصله قفسه‌ها دیگر همه‌چیز را روی هم نمی‌چینید و همین باعث می‌شود به‌هم‌ریختگی از بین برود.

۵-    عمق کابینت‌ها زیاد و دسترسی به انتهای آنها سخت است

اگر امکان این را دارید که آشپزخانه‌تان را دوباره طراحی کنید، داخل برخی کابینت‌ها کشو تعبیه کنید تا به‌راحتی به انتهای آنها دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت، کشوهایی بخرید تا به‌راحتی درون کابینت نصب شوند. این‌گونه می‌توانید آن را بیرون بیاورید و همه چیز داخل آن را ببینید.

۶-    درِ یخچال شبیه کلاژ شده است

اگر برای یادآوری انجام برخی کارها روی در یخچال کاغذ می‌چسبانید و درِ یخچال پر از مگنت شده، صرفا منظره‌ای ساخته‌اید که ذهن را آشفته می‌کند. تزئین روی یخچال را به یک تصویر زیبای خانوادگی یا نقل قول‌های الهام‌بخش، لیست مواد غذایی یا شماره تلفن‌های اضطراری محدود کنید. هرگونه پیام یادآوری دیگری را در تلفن خود ضبط کنید و فیش‌ها را در کیفی جداگانه انبار کنید تا در صورت نیاز آنها را داشته باشید.

۷-    وسایل آشپزی را بیرون از کابینت‌ می‌گذاریم

ظرف کنار اجاق‌گاز ممکن است مکان مناسبی برای کفگیر و قاشق‌ها باشد، اما همه ظروف غیر جذاب خود را در یک ظرف قرار ندهید. لازم نیست همه وسایل پخت‌وپز درست کنار اجاق‌گاز باشند.

۸-    از وسایل قدیمی و گذشته فقط نگهداری می‌کنیم نه استفاده

شاید دوست داشته باشید همراه صبحانه‌تان آبمیوه هم بخورید اما فقط نان تست می‌خورید. یا قبلاً مشغول پخت‌وپز غذاهای چرب و خاص بودید اما اکنون تمرکز خود را روی وعده‌های غذایی سالم گذاشته‌اید.

اولین قدم برای سازماندهی و نظم دادن به محیط اطراف، کنار گذاشتن تصورات و فکرها نیست بلکه باید در مورد زندگی واقعی و آنچه اکنون هستید و چگونگی زندگی‌تان فکر و حول محور آن برنامه‌ریزی کنید. اگر از وسیله یا شیئی به‌ندرت استفاده می‌کنید، وقتش رسیده که آن را رها کنید و از شر آشفتگی خلاص شوید.

۹-    بیش از حد نیاز وسیله و ابزار داریم

وقتی می‌بینید کشوهای آشپزخانه شما پر از وسیله شده است، به آنهایی بها دهید که مورد استفاده‌تان هستند. مثلا اگر به‌ندرت از دستگاه برش سیب یا خردکن استفاده می‌کنید، شاید زمان آن فرا رسیده که آن را رها کنید. چاقو همه آن کارها را انجام می‌دهد. با استفاده کاربردی از ابزارها، شلوغی و درهم‌ریختگی کمدها کم می‌شود و نظم و سازماندهی بیشتری خواهید داشت.

۱۰-    علاقه به جمع‌کردن کیسه‌ داریم

گونی برنج و کیسه‌های خرید به یک انبوه ناخوشایند تبدیل می‌شوند. تجمع اینها گوشه آشپزخانه آزاردهنده هستند. اگر کیسه‌ها بعدا به کارتان می‌آید آنها را در یک ظرف یا سطل قرار دهید و وقتی به کیسه نیاز پیدا کردید فقط کافی است یک سطل را از قفسه یا کمد بیرون بیاورید و داخل آن را بگردید. اجازه ندهید اشیا صاحب شما شوند، این شما هستید که صاحب آنهایید.

۱۱-    نمک و فلفل را روی میز می‌گذاریم

اگر هنگام تهیه غذا اغلب از نمک و فلفل استفاده می‌کنید، ممکن است جایگاه دائمی آنها روی میز باشد. اما اغلب افراد آنها را به جای نیاز از روی عادت روی میز می‌گذارند.

انتهای پیام/

منبع: همشهری آنلاین

این خبر را به اشتراک بگذارید:

ارسال نظرات
از اینکه دیدگاه خود را بدون استفاده از الفاظ زشت و زننده ارسال می‌کنید سپاسگزاریم.
نام:
ایمیل:
نظر: