یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است؛ زیرا همه کشور پایتخت نیست | یکتاپرس
یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است؛ زیرا همه کشور پایتخت نیست. در کشور هنرمندان خوبی داریم که جشنواره می‌تواند بستری باشد برای ارائه آثار آنها.
کد خبر: ۱۱۴۰۸۸
۰۸:۳۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

اهداف «تجسم هنر»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر یکتا به نقل از ایسنا؛ نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور عبدالرضا سهرابی ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس میرهاشمی ـ دبیر جشنواره پانزدهم ـ و سید مصطفی زراوندیان ـ دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) ـ امروز (دوشنبه) سوم بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عبدالرضا سهرابی بیان کرد: وقوع انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ به زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی دنیا، انقلابی با تموم وجوه بود. همواره دیده‌ایم که انقلاب‌ها بعد از به سرانجام رسیدن دچار زیان‌ و از آرمان‌های خود خارج می‌شوند اما انقلاب ما همچنان بعد از چهار دهه با قدرت ادامه می‌دهد. این انقلاب قبل از اینکه سیاسی باشد باعث شد یکسری اندیشه و سلوک وارد اجتماع ایران شود که تاثیرگذار بود. این اندیشه بر هنر نقش مستقیم داشته و هنر هم توانست با زبانی گویا و رسا موثر در بازگو کردن حقایق و اهداف انقلاب باشد. جشنواره‌های فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است؛ لذا توانسته‌اند در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند.

او ادامه داد: جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندانی است که در آن می‌توانند هنر خود را در عالی‌ترین سطح ارائه کنند. هرهنرمندی که دستی بر آتش دارد می‌تواند در جشنواره‌ تجسمی فجر حضور داشته باشد؛ زیرا جشنواره‌ با توجه به گستردگی موضوعی که دارد محدودیتی برای کسی قائل نشده‌ است. روح بیانیه گام دوم جشنواره تجسمی فجر، امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. این مهم در جهاد تبیین موقر است که عرصه تجسمی موضع و موقعیتی است که بسیار در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با وجود شرایط موجود توانستند افتخار بیافریند و برگ زرینی بر هنر انقلاب رقم زده باشند.

میرهاشمی به عنوان دومین سخنران در بیان جزئیاتی ازجشنواره تجسمی گفت: جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام خود را برمی‌دارد و طبیعتاً طی دوران برگزاری با بازخوردهایی طرف بوده که سعی کرده از آنها بهره ببرد و خود را به گام‌های بالاتر برساند. سال گذشته، ایده و گام‌هایی را تدوین کرده‌ایم که امیدوارم مسیری برای رشد باشد. در این جشنواره سعی کرده‌ایم همه سطوح مختلف جامعه را در نظر بگیرم و بر اساس همین امر، موضوع آزاد را انتخاب کردیم. فراخوان جشنواره چهاردهم آبان صادر شد و هنرمندان تا ۲۹ آذر فرصت داشتند آثار خود را ارسال کنند.

او ادامه داد: بعد از آن انتخاب و داوری را داشتیم و در رشته‌هایی مثل عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و تصویرسازی داوری در یک مرحله و رشته‌های حجم، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی را در دو مرحله داوری کردیم. همچنین دو شاخه طوبی زرین و قله‌ها را داشتیم. بخش کاریکاتور بین‌الملل را هم امسال داریم به امید اینکه سال آینده بتوانیم فجر را بین‌المللی برگزار کنیم. بخش پوستر را هم داریم که یک بحث استاد شاگردی در آن مطرح است. در مجموع یکی از بخش‌های بسیار ویژه، بخش «تجسم هنر» است؛ زیرا یکی از گام‌های موثر و قابل افتخار رفتن به سمت شناسایی هنرمندان شهرستان‌ها و استفاده از استعدادهای موجود در آنجا است. به طور کلی ۳۸۰۱ نفر با ۸۶۲۷ اثر در هشت رشته در جشنواره حضور دارند.

زراوندیان نیز بیان کرد: یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است؛ زیرا همه کشور پایتخت نیست. در کل کشور هنرمندان خیلی خوبی داریم که جشنواره می‌تواند بستری باشد برای ارائه آثار آنها. به همین منظور با همکاری نگارخانه‌های استان‌ها، همزمان با بخش طوبی زرین در تهران آثار هنرمندان استان‌ها نمایش داده می‌شود که این، همانند دایر کردن یک نگارخانه به پهنای کشور است. اگر نگاهی به تاریخچه پانزده دوره تجسمی داشته باشیم، «تجسم هنر» اوایل پراکنده بود ولی در دوره دهم به بخش‌های جنبی استان‌ها فضایی داده شد که هنرمندان استان‌ها آثار خود را به نمایش بگذارند و در دوره چهاردهم به صورت منسجم برای همه استان‌ها تعریف شد و در این دوره همه ۳۲ استان حضور پیدا کرده‌اند. روال اینگونه بود که آذر با همه استان‌ها مکاتبه داشتیم تا هنرمندان شاخص و آشنا با هنرهای تجسمی استان را معرفی کنند که همه همکاری کردند. از هر استان یک کیوریتور انتخاب شد و آنها آثار را جمع‌آوری کردند. اعلام کردیم که هر استان ۱۲ هنرمند را برای نگارخانه‌ هر استان معرفی کند که نتیجه بیشتر از درخواست ما شد و ۵۵۰ هنرمند استانی شرکت کردند. ۱۱ استان همزمان با تهران بخش تجسمی فجر را خواهند داشت و بقیه چند روز پس و پیش این رویداد را برپا خواهند کرد. تهران با ۱۰۰ هنرمند بیشترین تعداد شرکت کننده و کمترین تعداد متعلق به استان سمنان است. این رویداد ظرفیتی است برای پرورش هنرمندان استانی و مدیران هنری در استان‌ها.

در ادامه صحبت‌های او، میرهاشمی نکته‌ای را درباره دستور معرفی ۱۲ هنرمند از هر استان بیان کرد: بودجه این دوره در ابتدا بیش از هشت میلیارد در نظر گرفته شد اما بعدا این مبلغ به ۱۱ میلیارد افزایش پیدا کرد. حال بر اساس بودجه‌ای که داشتیم قرار شد از هر استان ۱۲ هنرمند معرفی شود و اگر تمایل داشتند بر اساس بودجه‌شان تعداد هنرمند را افزایش دهند. به هر حال پتانسیل جامعه تجسمی ما بسیار بالاتر از این است که می‌بینیم و اگر بتوانیم جشنواره‌ها را از پروژه به پروسه تبدیل کنیم موفق‌تر خواهیم بود. سعی شده در دوره‌های مختلف از هنرمندان و اساتید جوان و توانای شهرستان‌ها هم در بخش داوری استفاده کنیم.

او درباره جایزه بخش‌های مختلف گفت: در هر رشته یک نفر را به عنوان برگزیده انتخاب و از دو اثر تقدیر می‌شود و در رشته‌هایی که گرایش بیشتری دارند سه اثر تقدیر می‌شود. نفرات برتر ۳۰ میلیون و تقدیری‌ها ۱۰ میلیون جایزه می‌گیرند.

میرهاشمی درباره کیفیت آثار و رده‌بندی سنی هنرمندان در جشنواره پانزدهم گفت: آثار ارائه شده در هشت رشته‌ تعریف شده، رشد کرده بودند؛ به خصوص در حوزه نگارگری. غالب هنرمندان جشنواره مثلاً در دو دوره قبل معمولا از سن‌های میانه از حدود ۲۴ تا ۴۵ سال در جشنواره شرکت کرده‌اند و این میانگین سنی کمتر به دهه ۸۰ می‌رسد ولی آمار مربوط به امسال بعدا اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره تقابل میان هنرمندانی که تجربی در هنر فعال هستند و هنرمندانی که تحصیلات آکادمیک داشته‌اند، گفت: تحصیلات آکادمیک اهمیت چندانی ندارد، بلکه تبحر و بیان هنرمند مهم است؛ به همین دلیل فضا را برای همه هنرمندان باز می‌گذارند. هنرمندان زیادی داریم که اصلا تحصیلات مرتبط با هنر ندارند ولی خیلی موفق هستند و حتی تدریس هم می‌کنند. مهم اثر هنری است که مقابل دیدگان هنردوستان قرار می‌گیرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره بخش «آینه در آینه» هم چنین بیان کرد: قرار بود موزه هنرهای معاصر زیرمجموعه جشنواره تجسمی فجر کار کند ولی به خاطر مشکلاتی که داشت باید تعمیراتی صورت می‌گرفت. «آینه در آینه» برای چهار فصل تعریف شده و قرار بود امسال با محوریت عکاسی باشد ولی نیاز به تعمیر موزه، ما را دچار تردید کرد؛ البته موزه در مرحله‌ای اعلام آمادگی کرد ولی دوباره دچار مشکل شد. اگر بتوانیم در زمان کم این بخش (آینه در آینه) را برگزار کنیم که این کار را انجام می‌دهیم؛ هرچند بهتر است با توجه به زمان کمی که در اختیار داریم، امسال این بخش را نداشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید:

ارسال نظرات
از اینکه دیدگاه خود را بدون استفاده از الفاظ زشت و زننده ارسال می‌کنید سپاسگزاریم.
نام:
ایمیل:
نظر: